Serious game voor dyscalculie

Onderzoekster en UHD Evelyn Kroesbergen van de Faculteit Sociale Wetenschappen van de UU doet onderzoek naar dyscalculie, oftewel naar kinderen met een rekenstoornis. Uit haar onderzoek blijkt dat gevoel voor de volgorde en grootte van getallen (number sense) een belangrijke rol speelt in de rekenvaardigheden van jonge kinderen (groep 1 en 2 van de basisschool).

Samen met twee collega’s van het departement Informatica en de afdeling Educatie van de UU heeft ze een prototype ‘number sensing game’ ontwikkeld. Ze gebruikt deze game om te onderzoeken of onderbouwleerlingen  hun gevoel voor getallen kunnen trainen en verder ontwikkelen. Als dit werkt kunnen basisscholen straks beschikken over een laagdrempelige tool om al in een vroeg stadium symptomen van dyscalculie te signaleren en daar iets aan te doen.  De ontwikkeling van een dergelijke serious game vraagt echter om specifieke game-deskundigheid in relatie tot de doelgroep. UtrechtVC zoekt hiervoor samenwerking met derden zoals met de Dutch Game Garden en educatieve uitgevers.

Doel:  samenwerkingspartners vinden voor de ontwikkeling van een serious game

Rol UtrechtVC: koppeling leggen met gespecialiseerde partijen en waar nodig de zakelijke afspraken maken

UtrechtVC contacten: Mirko Lukacs