Big data analyse met de Utrecht Data School

Hoe haal je betekenis uit duizenden losse berichten? En hoe kun je in één oogopslag zien wat belangrijk is in een dataset met miljoenen gegevens? Dat is waar onderzoekers en studenten van de in 2013 opgerichte Utrecht Data School (UDS) van de Universiteit Utrecht zich mee bezig houden. UDS is bedoeld om een brug te slaan tussen onderwijs, wetenschap en de praktijk. Zo hebben studententeams in maart 2013, in opdracht van communicatiebureaus, NGOs en ministeries, social media analyses uitgevoerd op het effectief gebruik van Twitter richting stakeholders. Momenteel worden met de gemeente Utrecht en het Utrechtse appontwikkelbedrijf 2CoolMonkeys besprekingen gevoerd om tot nieuwe open data oplossingen te komen voor projecten op het gebied van stadsarcheologie, mobiliteit en gezondheidsmonitoring. Voor de topsector creatieve industrie wordt met een onderzoek naar ‘participatory citizenship’ ingeschreven op een NWO topcall. Alle zijn projecten waar samenwerking met derden voorop staat.

Doel: samenwerking met derden rond big data vraagstukken

Rol UtrechtVC: begeleiding in de afspraken met derden voor samenwerking en onderzoeksfinanciering

UtrechtVC contacten: Mirko Lukacs en Martin Kempen