Battle Second Screen

Utrechtse onderzoekers en lectoren van HU en UU kunnen via crowdsourcing nieuwe concepten binnenhalen voor hun onderzoek en onderwijs. Door samenwerking met het bedrijf Battle of Concepts (www.battleofconcepts.nl) zet UtrechtVC vragen uit en verzamelt concepten onder ruim 10.000 studenten en alumni (tot 30 jaar) van alle Nederlandse universiteiten en hogescholen. 

Het lectoraat Crossmedia Business (lector Harry van Vliet) van Hogeschool Utrecht en de mediabedrijven waarmee zij veel samenwerken, signaleerden dat veel second screen-toepassingen weinig innovatief en fun zijn. En daarmee weinig effectief. Het tweede scherm (laptop of tablet op schoot terwijl je naar de tv – het eerste scherm – kijkt) kan veel beter worden ingezet. Maar hoe doe je dat?

Het lectoraat heeft vervolgens met productiebedrijf Endemol, omroep VPRO en activatiebureau Tribewise via ons een battle uitgeschreven. Dit leverde 62 concepten op waarvan de beste 10 zijn benut als inbreng voor studenten en onderzoekers in het RAAK-project ‘The Future Now’, dat daarmee een vliegende start kende.

Doel: nieuwe concepten, samenwerking werkveld – Hogeschool Utrecht

Rol UtrechtVC: Initator en projectmanagement

UtrechtVC contact: Martin Kempen