Accreditatie van online onderwijs

UtrechtVC organiseert dit najaar een serie bijeenkomsten over eLearning in het hoger onderwijs. Tijdens deze tweede bijeenkomst staat geaccrediteerd online onderwijs centraal. Veel universiteiten zetten nu immers hun eerste stappen met MOOCs en zijn enthousiast over de resultaten. Maar er gaan ook kritische stemmen op mbt kwaliteit en accreditatie van zulke massieve online opleidingen, zoals recent in dit artikel in ScienceGuide.

Op 21 november gaan we hierover met drie experts in gesprek. Wat is volgens hen de toegevoegde waarde van accreditatie bij het volgen van een cursus op afstand en welke succesfactoren onderscheiden we? Zijn online onderwijs en kwaliteit / accreditatie verenigbaar?  Of moeten kennisinstellingen hierin scherpe keuzes maken?

Programma

10.00   Welkom en introductie (Ivo Plakman, projectmanager UtrechtVC)

10.10  Praktijkcasus  Elevate; accredited online medical courses (Renee Filius, programmamanager Elevate, UMC Utrecht)

10.40  Geaccrediteerd online onderwijs; best practices in Nederland (Fred Mulder, beleidsmedewerker, Nederlands Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO))

11.00 korte pauze

11.15 Praktijkcasus: Blended Learning bij de HU (Hans van Bergen, adviseur onderwijs & ICT, Hogeschool Utrecht)

11.45 Wrap up (Ivo Plakman)

12.00 Lunch