Ordina en UtrechtInc organiseren bootcamp voor startups in de zorg

De zes finalisten van de eerder door Ordina georganiseerde Ordina Innovation Challenge, beginnen op 23 september bij UtrechtInc aan een intensief programma dat hen helpt hun zorginnovatie succesvol naar de markt te brengen. De drie beste teams winnen uiteindelijk elk een budget van € 50.000 om de innovatie verder te brengen.

De finalisten zijn door een ervaren vakjury geselecteerd uit vijftig ingezonden ICT-oplossingen voor de zorg. Stépan Breedveld, CEO Ordina, over de Challenge: ”We zijn buitengewoon vereerd met het grote aantal inschrijvingen en de getoonde belangstelling voor de deelnemers. Met deze bootcamp gaat de Challenge de volgende fase in en met de juryleden zie ik uit naar de pitches en de samenwerking met de startups.”

De volgende ideeën zijn geselecteerd:

  • CTCUE – Verlaagt de inspanning om proefpersonen te werven voor onderzoeken, door artsen te attenderen op relevante onderzoeken en patiënten die aan gedefinieerde criteria voldoen;
  • Ketosense  – Stelt diabetici, topsporters of mensen die op hun voeding letten in staat om op non-invasieve wijze vetverbranding en veranderingen in het metabolisme te meten;
  • Magic Mind – Leert kinderen in hun kracht te komen en fundamentele gedragsveranderingen tot stand te brengen;
  • Personalized Medical Apps (pApp)  – “Hoe gaat het met je?” is de meest gestelde vraag in de zorg. pApp verrijkt de dialoog tussen arts en patiënt met data vanuit patiënt-specifieke mobiele apps en sensoren.”
  • Self Supporting Elderly  – Geeft ouderen weer de regie door het aanreiken van expertadvies op maat en vergroot zo de zelfredzaamheid;
  • What food can do – Voeding kan een medicijn zijn bij gezondheidsklachten. What Food Can Do wordt hét platform waar je persoonlijke en positieve ervaringen met betrekking tot voeding kan delen.

”Om de kosten in de zorg terug te dringen, moeten we als maatschappij veranderingen doorvoeren. ICT zal daar een belangrijke bijdrage aan leveren”, aldus Breedveld, “Er zijn ontzettend veel ideeën en mogelijkheden bij startups en wij willen hen helpen deze ideeën succesvol naar de markt en de patiënt te brengen.”

Tijdens de bootcamp doorlopen de finalisten in vier weken een intensief programma om hun concept aan te scherpen. Voor de bootcamp is Ordina de samenwerking aangegaan met bedrijfsincubator UtrechtInc. “De samenwerking tussen Ordina en UtrechtInc creëert een unieke combinatie. Door ICT-expertise, een relevant netwerk en startup-expertise bij elkaar te brengen, krijgen de startups de mogelijkheid hun innovatie daadwerkelijk bij klanten te brengen”, aldus Roel Raatgever, Managing Director UtrechtInc. Naast UtrechtInc zijn onder andere Economic Board Utrecht, Enviu, Outside Inc en FAQTORi als partners van Ordina betrokken bij de bootcamp.

Eerder dit jaar lanceerde Ordina de Ordina Innovation Challenge voor de zorgsector. Dit is een wedstrijd waarin startups hun innovatieve e-health oplossing een vliegende start kunnen geven. Als onderdeel van de wedstrijd biedt Ordina de innovators een podium voor hun baanbrekende idee en helpt het bedrijf hen vooruit om het idee tot realiteit te brengen. De drie beste teams innoveren gedurende een jaar samen met Ordina aan een duurzame e-health oplossing. Ordina stelt deze teams een ontwikkelingsbudget, kennis en haar netwerk in de zorgsector beschikbaar. Hierdoor krijgt het winnende idee een opstap om het uiteindelijke doel, een duurzame verandering in de zorgsector teweeg brengen, te behalen.

Op 30 oktober, tijdens het evenement in het kader van 40-jarig bestaan van Ordina, verzorgen de teams hun finale pitch en selecteert de jury de drie beste teams. Deze teams winnen elk een budget van EUR 50.000 om de innovatie verder te brengen.